Opinie w Internecie to dzisiaj nic innego jak bardzo autentyczne i cenne rekomendacje. Nie mam w zwyczaju prosić moich beskidzkich Gości o papierowe rekomendacje, ale bardzo mi zależy na wirtualnych opiniach na mój temat. Zapraszam do krótkiej lektury, w której tłumaczę, dlaczego zależy mi na opiniach w Internecie i w jaki sposób dodać opinię na mój temat, aby była ona technicznie poprawna.
Radosław Szczepanek Opinie
Opinie na mój temat najczęściej pojawiają się na Facebooku. W dniu pisania tego tekstu, to właśnie na tym serwisie społecznościowym była większość opinii na mój temat. Jako ciekawostkę podam, że znaczna część tych opinii to komentarze do moich wpisów, a nie funkcja „Facebook Reviews”. Drugim miejscem, gdzie można spotkać opinie na mój temat są Opinie Google, a właściwie profil mojej osoby na Google Moja Firma oraz Google Maps. Po wpisaniu w wyszukiwarkę Google zapytania „Radosław Szczepanek – licencjonowany przewodnik beskidzki” wyskakuje moja lokalna wizytówka. Tam również znajdują się opinie na mój temat, ale w momencie pisania tego tekstu było ich mniej niż Facebooku.
Ten wpis nie jest zatem niczym innym jak chęcią pokazania w jednym miejscu autentycznych opinii na mój temat (tak, aby każdy mógł obejrzeć je bez problemu). Wpis ten ma jednak jeszcze jedno dodatkowe zadanie. Otóż dążę do zebrania możliwie największej liczby autentycznych, rzetelnych opinii na mój temat. Pragnę zatem, aby każdy chcący wyrazić opinię o Radosławie Szczepanku przewodniku, miał podane jak na tacy gdzie i w jaki sposób zamieścić swoją opinię. Tym samym chcę doprowadzić do sytuacji, gdy jak ktoś wpisze w Google „Radosław Szczepanek opinie” z łatwością znajdzie rzetelne źródło informacji.
Poniżej prezentuję zebrane w formie grafik opinie z Facebooka, które zostały zamieszczone z wykorzystaniem funkcji „Facebook Reviews”.
Poniżej prezentuję zebrane w formie grafik opinie z Facebooka, które zostały zamieszczone w komentarzach. Nie gwarantuję, że wyłapałem wszystkie, ale i tak jest tego pokaźna ilość. Jestem wdzięczny za każdy komentarz i każdą opinię na mój temat. 🙂
Poniżej prezentuję zebrane w formie grafik opinie z Google. Są to opinie publicznie dostępne na mojej wizytówce w Google.
Radosław Szczepanek Opinie – jak wystawić? Instrukcja wystawienia opinii w Google i na Facebooku.
Jak wspominam wielokrotnie na tej stronie i w rozmowach, jestem zawodowym przewodnikiem. Skoro to jest moja praca, to jednym z głównych zadań jest aktywne poszukiwanie Klientów. W XXI wieku proces sprzedaży usługi przewodnickiej nie różni się niczym od sprzedaży innych usług. Zawsze na którymś kroku pojawi się Internet. Klienci, czyli moi beskidzcy Goście, bardzo często szukają informacji o przewodnikach w Internecie. Ja mogę przedstawiać kompleksową ofertę, mogę przedstawiać siebie w samych superlatywach, ale nie jest to nic warte, jeżeli za moimi słowami nie idą słowa moich beskidzkich Gości, czyli Klientów. Byłaś/-eś na wycieczce ze mną i słuchałaś/-eś tysięcy moich słów. Teraz ja proszę Ciebie o kilka słów na mój temat, to naprawdę mi pomoże!
Zanim jednak przejdę do poradnika jak wystawić opinię w Google i na Facebooku, odrobina technikaliów. Otóż, ja (żywy istniejący człowiek) doceniam każdą opinię. Forma nie jest dla mnie ważna, ponieważ doceniam, że każda opinia to czas poświęcony przez drugiego człowieka. Cenne dla mnie jest już to, że ktoś w ogóle chce wystawić mi opinię. Internet jako system to jednak nie żywi ludzie, lecz maszyny i algorytmy. Jeżeli my jako użytkownicy Internetu, wprowadzimy informacje w inne pola (niż zaprogramowane do konkretnego celu), algorytmy ich nie odczytają albo źle je zinterpretują.
Widać to na przykładzie Facebooka, dla którego algorytmów opinią jest jedynie tekst wprowadzony za pomocą funkcji „Facebook Reviews”. W moim przypadku jest to 21 opinii. Zaraz, zaraz! Przecież na zrzutach ekranu, dałem więcej opinii niż 21. To jak to jest?! Otóż pozostałe przytoczone przeze mnie opinie to teksty w komentarzach i udostępnionych wpisach (łącznie 19). Efekt jest zatem taki, że ja jestem wdzięczny 40 osobom za napisanie pozytywnej opinii na mój temat na Facebooku. Algorytmy serwisu społecznościowego widzą nieco ponad połowę z tej liczby.
Dobrze, ale co to ma wspólnego w ogóle z tym wpisem? Otóż opinie w mediach społecznościowych oraz opinie wizytówek w Google mogą być czynnikiem wpływającym na widoczność w Internecie. Mi jako przedsiębiorcy zależy na możliwie najlepszej widoczności w sieci. Ty jako mój Klient, wystawiając mi opinię (najlepiej pozytywną 😉 ) jesteś w stanie realnie mi pomóc w pracy i realizowaniu swojej pasji. Właśnie dlatego tak bardzo zależy mi, aby dodawane opinie były poprawne technicznie! Za co z góry serdecznie dziękuję. 🙂
Opinia w Google
Prawie każdy z nas chcąc znaleźć jakąkolwiek usługę, pierwsze kroki kieruje do Wujka Google. Dopiero jeżeli tam nie znajdziemy niczego satysfakcjonującego, wybieramy inne źródła informacji. Ten schemat jest już dzisiaj popularny, a staje się coraz popularniejszy. Staram się być możliwie jak najlepiej widoczny w Google, bo to zwiększa moje szanse na utrzymanie na rynku. Opinie Google są jednym z elementów silnie wpływających na moją widoczność w wyszukiwarce. Sam sobie opinii wystawić nie mogę, dlatego bardzo mocno liczę na Ciebie. 🙂 Proszę o poświęcenie dosłownie chwili na zamieszczenie opinii o mnie w Google.
Link do opinii w Google: https://g.page/r/CX95C7STFxuwEA0/review. Google słynie z bardzo dynamicznych zmian w swoim ekosystemie. Dodatkowo, Google słynie z tego, że nie o wszystkich drobnych zmianach informuje na bieżąco. Jeżeli zatem link nie działa, poniżej staram możliwie jak najbardziej przystępnie wyjaśnić w jaki sposób w Google zamieszczać opinie na mój temat. 🙂
Opinia w Google – wersja mobilna
Krok 1 – trzeba znaleźć wizytówkę „Radosław Szczepanek – licencjonowany przewodnik beskidzki”
Aby znaleźć moją wizytówkę w Google można skorzystać z linka https://g.page/przewodnik-beskidy-szczepanek?share lub wpisać w wyszukiwarce Google pełną nazwę mojej wizytówki, czyli „Radosław Szczepanek – licencjonowany przewodnik beskidzki”.
Gdy wizytówka już się wyświetli, trzeba znaleźć oraz kliknąć przycisk „Opinie”, który niekiedy bywa schowany.
Krok 2 – zaznacz na ile gwiazdek mnie oceniasz
W wersji mobilnej, wyszukiwarka Google po kliknięciu w „Opinie” od razu wyświetla ilość gwiazdek, czyli wartość oceny. Szare gwiazdki to brak oceny, żółte gwiazdki to wartość oceny.
Nieskromnie proszę o pięć gwiazdek. 😉 Po kliknięciu w gwiazdkę, przechodzimy do ostatniego kroku, jakim jest napisanie opinii.
Krok 3 – wyraź swoją opinię
Wystawiona ocena (czyli gwiazdki) zaznaczona jest na żółto. Google może poprosić Cię o zaznaczenie dodatkowych opcji co Ci się podoba w tej firmie. Na dole jest pole tekstowe, w którym możesz zamieścić kilka słów, opisać swoje myśli i wrażenia. Bardzo proszę, aby to wypełnić, nawet jednym zdaniem. To bardzo cenna informacja zwrotna dla mnie i wskazówka dla potencjalnych przyszłych Klientów.
Na koniec kliknij w przycisk „Opublikuj”. Gotowe! 🙂
Opinia w Google – wersja na komputery stacjonarne (desktop)
Krok 1 – trzeba znaleźć wizytówkę „Radosław Szczepanek – licencjonowany przewodnik beskidzki”
Aby znaleźć moją wizytówkę w Google można skorzystać z linka https://g.page/przewodnik-beskidy-szczepanek?share lub wpisać w wyszukiwarce Google pełną nazwę mojej wizytówki, czyli „Radosław Szczepanek – licencjonowany przewodnik beskidzki”.
Gdy wizytówka już się wyświetli, znajdź część „Opinie”, przy której powinien być widoczny przycisk „Dodaj opinię”. Kliknij w ten przycisk.
Krok 2 – zaznacz na ile gwiazdek mnie oceniasz oraz wyraź swoją opinię.
Powinno wyskoczyć nowe małe okienko, w którym najpierw należy zaznaczyć ilość gwiazdek, czyli wartość oceny. Szare gwiazdki to brak oceny, żółte gwiazdki to wartość oceny.
Nieskromnie proszę o pięć gwiazdek. 😉 Po kliknięciu w gwiazdkę, od razu w tym samym okienku masz pole tekstowe do wyrażenia swojej opinii. Możesz tam zamieścić kilka słów, opisać swoje myśli i wrażenia. Bardzo proszę, aby to wypełnić, nawet jednym zdaniem. To bardzo cenna informacja zwrotna dla mnie i wskazówka dla potencjalnych przyszłych Klientów.
Na koniec kliknij w przycisk „Opublikuj”. Gotowe! 🙂
Opinia na Facebooku
Opinie na tej platformie społecznościowej są dla mnie bardzo ważne, ponieważ Facebook faktycznie stanowi społecznościowe medium łączące przewodników z Turystami. Najczęściej jest tak, że fanami i obserwatorami przewodnickiego fanpage są osoby, z którymi już byłem na wycieczce. Obserwatorami są zatem moi beskidzcy Goście. Ci potencjalni Klienci, często się sugerują liczbami na Facebooku, ale także chętnie przeglądają opinie i komentarze. Po wycieczce, zatem to Twoje słowa stają się moją reklamą.
Link do opinii na Facebooku: https://www.facebook.com/przewodnik.beskidzki.szczepanek/reviews/ (nie działa w wersji mobilnej). Facebook wręcz słynie z awarii, dlatego gdyby ten link nie działał ani na telefonie, ani na komputerze, zapraszam na stronę o tym jak zamieszczać opinie na mój temat. Mam nadzieję, że ten krótki poradnik okaże się pomocny i ułatwi Ci dodanie opinii, bo przecież to mi najbardziej zależy na Twojej opinii. 🙂
Opinia na Facebooku – wersja mobilna
Facebook w swojej mobilnej aplikacji ma bardzo dużo wariantów i wariacji. Niekiedy ta sama wersja aplikacji na dwóch takich samych telefonach ma inne układy przycisków. Duże różnice są między poszczególnymi wersjami aplikacji z różnych okresów dla różnych wersji systemów operacyjnych. Zamieszczam zatem zrzuty ekrany z aplikacji mobilnej Facebooka, ale nie daje gwarancji, że na Twoim telefonie wygląda to tak samo. Mam jednak nadzieję, że pewien schemat działania jest naprawdę uniwersalny.
Krok 1 – trzeba znaleźć stronę (fanpage) „Przewodnik Beskidzki – Radosław Szczepanek”
Mój przewodnicki fanpage na Facebooku nazywa się „Przewodnik Beskidzki – Radosław Szczepanek”. W wersji mobilnej Facebooka najlepiej właśnie tak mnie szukać. Adres tego fanpage to https://www.facebook.com/przewodnik.beskidzki.szczepanek , ale regularnie spotykam się z problemami przełączania mobilnej aplikacji Facebooka i przeglądarki. Nie wiem zatem jak to zadziała u Ciebie.
W najprostszym wariancie, od razu powinna Ci się pojawić zakładka „Szczegóły”, a w niej gwiazdka z oceną. Kliknij w tę gwiazdkę, a przejdziesz do opinii. Jeżeli Ci się to uda, od razu przejdź do kroku 2.
Niestety, są sytuacje, kiedy gwiazdka jest jedynie martwą informacją, a nie linkiem. W takiej sytuacji do opinii trzeba dotrzeć trochę dookoła. Przejdź do kroku 1A.
Krok 1A – sekcję z opiniami znajdziesz pewnie w „Informacjach”
Znajdź przycisk „Informacje”, po czym kliknij na niego. Przejdź do kroku 1B.
Bardzo bym chciał, aby dotarcie do Opinii było łatwiejsze, ale cóż począć.
Krok 1B – znajdź ukrytą sekcję „Opinie”
Opinie Facebook schował bardzo głęboko. Musisz zjechać na dół ekranu (przescrollować aplikację), gdzie znajdziesz sekcję „Opinie”.
Przy tej sekcji powinien być przycisk „Wyświetl wszystko” prowadzący do właściwej części poświęconej opiniom. Kliknij w ten przycisk i przejdź do kroku 2.
Krok 2 – odpowiedz na pytanie czy polecasz moją firmę
Gdy dotrze się do właściwej części z opiniami, u góry ekranu Facebook zada Ci pytanie „Czy polecasz firmę Przewodnik Beskidzki – Radosław Szczepanek?”. Obecnie jest to forma opinii, recenzji lub wręcz rekomendacji. Polecasz, albo nie polecasz.
Kliknij w odpowiedź na pytanie. Ja bardzo Cię proszę, aby było to TAK. 🙂 Przejdź do kroku 3, ostatniego.
W momencie pisania tego tekstu, Facebook ani razu nie wyświetlił mi pola z gwiazdkami. Domyślam się zatem, że obecnie działa zasada: polecasz firmę – dajesz 5 gwiazdek, nie polecasz – dajesz 1 gwiazdkę.
Krok 3 – wyraź swoją opinię
Na końcu Facebook da Ci możliwość napisania swojej opinii. Proszę, skorzystaj z tej możliwość i napisz chociażby kilka słów. Taka słowna część opinii jest bardzo ważna nie tyle dla algorytmów, co dla ludzi – Internautów szukających opinii na mój temat.
Po napisaniu opinii, kliknij w przycisk „Udostępnij”. Gotowe! 🙂
Opinia na Facebooku – wersja na komputery stacjonarne (desktop)
Osobiście mam wrażenie, że w wersji desktopowej wiele rzeczy na Facebooku jest łatwiejszych, a przynajmniej bardziej czytelnych. Niemniej jednak wyrażenie opinii na Facebooku na komputerze stacjonarnym również potrafi być uciążliwe, dlatego postanowiłem opracować także krótki poradnik jak dodawać opinie na Facebooku desktopowym.
Krok 1 – trzeba znaleźć stronę (fanpage) „Przewodnik Beskidzki – Radosław Szczepanek”
Mój przewodnicki fanpage na Facebooku nazywa się „Przewodnik Beskidzki – Radosław Szczepanek”. W wersji desktopowej Facebooka nie trzeba bawić się we wklepywanie znaków wyszukiwarce. Wystarczy kliknąć na link https://www.facebook.com/przewodnik.beskidzki.szczepanek . Jest to oficjalny adres mojego przewodnickiego fanpage.
Gdy załaduje Ci się mój fanpage, kliknij w zakładkę „Opinie” albo kliknij w gwiazdkę z bieżącą Oceną. W wersji desktopowej oba miejsca powinny zadziałać.
Krok 2 – odpowiedz na pytanie czy polecasz moją firmę
Gdy dotrzesz do części z opiniami, u góry ekranu Facebook zada Ci pytanie „Czy polecasz firmę Przewodnik Beskidzki – Radosław Szczepanek?”. Obecnie jest to forma opinii, recenzji lub wręcz rekomendacji. Polecasz, albo nie polecasz.
Kliknij w odpowiedź na pytanie. Ja bardzo Cię proszę, aby było to TAK. 🙂 Przejdź do kroku 3, ostatniego.
W momencie pisania tego tekstu, Facebook ani razu nie wyświetlił mi pola z gwiazdkami. Domyślam się zatem, że obecnie działa zasada: polecasz firmę – dajesz 5 gwiazdek, nie polecasz – dajesz 1 gwiazdkę.
Krok 3 – wyraź swoją opinię
Na końcu Facebook da Ci możliwość napisania swojej opinii. Proszę, skorzystaj z tej możliwość i napisz chociażby kilka słów. Taka słowna część opinii jest bardzo ważna nie tyle dla algorytmów, co dla ludzi – Internautów szukających opinii na mój temat.
Po napisaniu opinii, kliknij w przycisk „Opublikuj”. Gotowe! 🙂
Dziękuję bardzo za opinie oraz zainteresowanie!
Ten wpis jest szczególny jak na moją stronę i bloga. Rzadko kiedy Was o cokolwiek proszę, a chyba jeszcze rzadziej zamieszczam techniczne poradniki. Dziękuję wszystkim zamieszczającym opinie na mój temat za to, że poświęcają czas na wyrażenie swojego zdania na mój temat. Dziękuję również każdemu, który szuka informacji na mój temat. Liczę, iż znalezione informacje przyczynią się do owocnej współpracy. Dziękuję również każdemu, kto czytając poradnik „jak wystawić opinię na Google i Facebooku” poświęcił swój czas. To wszystko jest dla mnie bardzo ważne.